Vision og strategi
Mission
Missionen udtrykker formålet med
organisationens virke, eller det behov organisationen søger at opfylde for sin
målgruppe.
Formålet er allerede formuleret ifm klubben
stiftelse. Det er:
- at fremme bådsportens kår i Fredensborg kommune,
- at medvirke til medlemmernes dygtiggørelse i bådsportens teori og
praksis - herunder uddannelse af juniorer,
- at varetage medlemmernes interesser over for ledelsen af Sletten
havn, andre myndigheder og organisationer, samt
- at fremme sammenholdet mellem klubbens medlemmer.
Sletten Bådeklub
definerer sin målgruppe, som:
” Personer med interesse for bådsporten”
Dvs personer med sejlbåde,
motorbåde, robåde/kajakker eller ingenting blot de har interessen. Det er
aktive som passive sejlende, unge og seniorer. Der er plads og rum for alle der
har interessen for bådsporten og det miljø der skabes heromkring.
Den primære målgruppe
er aktivt sejlende, men de interesserede og bidragydende stimulerer miljøet til
fælles gavn for alle.
Formålet tolkes
således at organisationen skal varetage medlemmernes interesser over for især kommunen,
Sletten Havn, beboerforeningen og andre interessenter der omgiver klubben
Klubben har en opgave
med at ”dygtiggøre” medlemmerne og
klubben har en opgave med at fremme ”sammenholdet” i klubben.
” Sammenholdet” tolkes som et attraktivt
socialt miljø for alle medlemmer.
Udvalget har ikke
fundet anledning til at reformulere den oprindelige formålsparagraf, kun at tolke
teksten.
Vision
” Den mest eftertragtede bådeklub
i Øresund”
Miljøet omkring
Sletten havn er så interessant at denne vision på ingen måde er overambitiøs.
At klubbens
organisation lever op til denne vision udmøntes i:
- en tilstrømning af
nye medlemmer som udfordrer klubbens rammer og muligheder
-et omdømme og en
anerkendelse der svarer til visionen
Virkemidlerne der gør
denne vision til virkelighed udtrykkes under strategierne.
Værdier
Værdierne udtrykker
de gode leveregler vi vælger som grundlag for klubbens drift.
Emnet er ikke
behandlet, men kan vedr. vores opførsel ikke mindst på vandet og over for
hinanden
Eksempelvis:
-Godt sømandskab til søs og god
opførsel til lands
-Påpasselig anvendelse og vedligehold
af klubbens faciliteter og materiel
- Bidrag til fællesskabet ydes efter
evne og på frivilligt basis
-Rummelighed, åbenhed . Eksempelvis:
”Er der en ledig stol er der en plads” i klubhuset. Der er rum og plads til de
”skæve” typer og originaler.
-Åbenhed og transparens
-Det autentiske aktive miljø i Havnen
bevares og udvikles
Strategiske mål
Ungdomsmedlemmer mindst 100 hvor mindst 30 er aktive
sejlere fordelt med 10 A-B sejlere, 10 C og 10C ny sejlere. Sletten Bådeklub udvikler vedvarende unge deltager til DM; NM, EM; VM og OL.
Aktive seniorer. Alle er bidragydende i klubbens liv
efter formåen. De fleste er aktive sejlere. Kapsejlads, tursejlads, roning.
Andre bidrager efter frivillighedsprincippet med andre aktiviteter. Træning,
undervisning, vedligehold, sikkerhed, underholdning, fremstilling og
vedligehold af udstyr, klubhus, kabyssen etc. Duelighedskurser,
motorbådskurser, kajakroning, førstehjælp, hjertemassage, MOB træning, vinter-
og forårsklargøring af både, kapsejlads kursus.
De der har deltaget i et kursus har en
moralsk forpligtigelse til at påtage sig undervisning af andre efterfølgende
Dygtiggørelse og fælles aktiviteter kan kombineres
og styrker sammenholdet
Ugens
aktivitetsplaner udvises samme interesse som kabyssens madplaner!
Strategier
Vi skal dyrke og videreudvikle de unikke
kvalitetsegenskaber i klubben og Havnen. Det er her vi i særlig grad
differentierer os ift andre havne i Øresund.
Vi skal værne om havnens autenticitet- dvs dens ægthed, naturlighed og originalitet.
De erhvervsdrivende fiskere og fiskerbåde, fritidsfiskerne,
fiskehuset, værftet klubhuset etc. sammen med de originale mennesketyper der
færdes i og omkring havnen.
Miljøet skal være levende med mennesker og
meningsfyldte aktiviteter. Det må ikke være et museum ej heller en fancy men
mennesketom marina.
Det er det usnobbede, ligefremme, åbne,
livsbekræftende, glade, optimistiske, bidragydende og involverende samvær og
omgangstone der præger miljøet.
Frivillighedsprincippet er et bærende
element i klubbens virke. Det betyder at nye medlemmer afkrydser i et skema, på
hvilke områder man kan yde bidrag til klubbens aktiviteter. Nuværende
klubmedlemmer anmodes om at gøre det samme.
Klubhuset. Klubhuset udbygges således de
fysiske rammer forbedres til fordel for kursusvirksomhed, for de aktivt
sejlende i form af omklædningsrum, bad /sauna og for socialt sammenvær.
Tidligere udarbejdede skitser revurderes
Tansparens og styring. Der skal være
åbenhed og gennemsigtighed i klubbens aktiviteter, beslutninger og økonomiske
styring.
Kommunikation Vi har behov for at kommunikere
ad flere kanaler: Søhesten, hjemmesiden, ”Den visuelt kommunikerende klub” med
tavler, skilte, indretning, vejledninger, udstillinger der hvor og hvornår
behovet opstår. Den mundtlige kommunikation og iscenesættelsen heraf. Skulle vi
ringe med klokke hver fredag kl 18:00 og annoncere ”ugen der gik” og næste uges
aktivitetskalender med opfordring til bidrag og medvirken ?? Vi skal aktivt
søge enhver opgave løst at min. to medlemmer sammen for derved at understøtte
det sociale på tværs af medlemstyper ungdom/senior sejlende/senior
restaurant/pensionist. Evt. sammen med næste uges madplan !
Aktiviteter:
1. Vi går i dialog med værftet om et tættere samarbejde mellem
klubmedlemmer og værftet: Værftet afholder orienteringsmøde om bådens pleje,
vedligehold og evt. opgraderinger. En tydelig eksponering af værftets services
vil være velkommen og måske vil klubbens medlemmer nyde godt af specialtilbud
fra værftet. Hvad kan vi gøre for de aktive fiskere ? Og kan de gøre noget for
os ? Det samme gælder fiskehandler og Kroen ??
2. Sejladsudvalget udarbejder og eksekverer planer for aktivering af
seniorer: Gastebørs, Plastcup, etc.
3. Der nedsættes et trænings- og kursusudvalg der udarbejder og eksekverer
træning og uddannelsestilbud til alle der bør ”dygtiggøre” sig
4. Aktivitetsudvalget koordinerer sine programmer med kursusudvalget.
Aktivitetsudvalget forholder sig til venskabsklubber med relevante og
interessante lokationer ( Mallorca, Sverige, Thailand ?? )
5. IT ”Klubmodulet” indføres i klubben med det formål at skabe bedre
kommunikation til og imellem klubbens ledelse, medlemmer og interessenter.
Klubmodulets finansielle funktionalitet undersøges og vurderes.
Beslutningsreferater fra bestyrelse og udvalg lægges ud til medlemmer på samme
IT platform. Alternative kommunikationskanaler undersøges. Ansvarlig ??
6. Klubhusudvalget (?) revurderer behovet for udbygning af klubhuset.
Inspiration til den funktionelle kravspecifikation kan indhentes fra andre
klubber. Tidligere skitser over ombygget klubhus revurderes
7. Branding. Klubbens unikke og fordelagtige tilbud skal eksponeres så
klubbens kendskabsgrad og præference forstærkes. ( 100 nye medlemmer betyder
rundt 80.000,- DKK på bundlinien .I kabyssen har vi formentlig besøg af flere
gæster der burde være medlem ) Ansvarlig ??
Økonomisk konsekvensvurdering
Strategiens økonomiske
konsekvenser vil på indtægtssiden især bestå af flere medlems kontingenter,
større tilskud fra kommunen pga flere ungdomssejlere og større bidrag fra
kabyssen pga endnu flere nydende medlemmer og gæster.
På udgiftssiden vil
klubmodulets drift samt et højere aktivitetsniveau i uddannelse øge udgifterne.
Investeringer i et udbygget
klubhus vil være en betydende økonomisk konsekvens.