14-årige Jonas vinder DM i Zoom8-jolle:

Foto: Rud Kofoed

Jonas ’Julle’ Ullmann med sin velfortjente DM-pokal og –medalje   DM-vinderen her med sin far, sejlmageren Morten Ullmann og sin lillebror                                                                                                                      Jeppe. Sammen har de allerede krydset Atlanten første gang. Jonas er klar til at                                                                                                                gøre det tre gange, inden han fylder 20!

Sletten Bådeklub har fået en ny Danmarksmester, nemlig den 14-årige Jonas ’Julle’ Ullmann i Zoom8-jolle.

Den nervepirrende afgørelsen faldt i den allersidste af de otte krævende sejladser med 45 DM-deltagere, der overvejende var i 15-16-års-alderen. Suverænt sejlede en af klassens yngste, nemlig ’Julle’, først over målstregen i den nye, lynhurtige bådtype, der bygger bro mellem optimistjollen og juniorraceren 29’er-jollen.

Harboe Cup/Torm Junior- og Ungdoms DM blev afviklet i Skælskør med over 400 jollesejlere i de forskellige klasser.

-Det var rigtig sjovt og vildt spændende til det sidste, fordi vi lå så tæt, siger Julle og viser stolt trofæ-medaljen og DM-vandrepokalen frem. Den er så autentisk, at den end ikke må pudses.

Det er sket mange gange i de seneste år, at Julle er dukket op på vinderpodierne både herhjemme og i udlandet.

-Hvor har du dit vinder-gen fra?

-Ishockey! Det var der, jeg lærte vinderdisciplin, fortæller Julle, der sammen med sin far, sejlmageren Morten Ullmann og sin lillebror Jeppe ’frøs’ på isen i Rungsted Ishockeyklub i tre år, inden de alle tre fortsatte til Sletten Bådeklub. Julle var da blevet godt 10 år og hans lillebror 8.

-Det med disciplin og hård træning var vi blevet vænnet til, så det fortsatte, da vi begyndte at sejle i optimistjoller, hvor aldersgrænsen er 15. Jeg træner to gange om ugen og er nu instruktør for de andre opti-sejlere hver tirsdag. Der er virkelig nogle gode talenter imellem, siger den konkurrencevante Julle, der ud over sin træning også er ude til sejladser og fælles træning i andre klubber næsten hver weekend.

Sidste år var Julle udtaget til VM for optimister, men endte med at sende afbud og deltage i EM i efterårsferien i stedet.

-Grunden var, at jeg ville hellere krydse Atlanten sammen med min far. Vi blev en del af besætningen på et Atlanterhavskryds med en af fars gode venner, Carsten, stod og manglede et besætningsmedlem. Nu fik han to i stedet. Jesper var endnu et besætningsmedlem.

Sejladsen gik fint. Julles mor Lene og hans bror Jeppe, turede rundt i USA og stødte til, da Julle og Morten ankom med til St. Lucia i Caribien, hvor Tikøb-familien fejrede jul. Julle var så begejstret for sejladsen, at han allerede nu har besluttet, at han vil krydse Atlanten mindst tre gange, inden han fylder 20.

-Indrømmet: Det kræver en stor forældreindsats, hvis man vil støtte børnene som elitesejlere. Men det gør vi med ambitiøs glæde og bruger rigtig mange timer på det. Til gengæld er det superdyrt, lyder det muntert fra faderen Morten Ullmann, kendt for at lave nogle af de bedste sejl i flere kapsejladsklasser herhjemme, men dog ikke til Zoom8. Det er kun ét firma beskåret, og det kan selvfølgelig godt ærgre ham lidt nu, hvor hans to drenge har valgt den nye bådtype.

-Det er kun Jeppe og mig, der sejler Zoom8 i Sletten, så forhåbentlig kommer der snart flere, så vi får noget mere konkurrence, håber Julle, der går i 9. klasse og til næste år fortsætter i 10. klasse på sejladslinjen på Oure Efterskole på Fyn. Derefter gælder det gymnasiet.

-Jeg ved ikke endnu, hvad jeg vil være, men foreløbig er sejlads det, er fylder mest og hele tiden giver mig nye venner både herhjemme og i udlandet. Det er en rigtig god måde at mødes på, og så fortsætter det jo på Facebook bagefter.

Jonas Ullmann er ikke typen, der storpraler af sine sejre, men det kunne nu ikke undgås, at han fik mange skulderklap og til-lykke’r, da han kom tilbage til Sletten Bådeklub med den eftertragtede DM-pokal under armen. De ved alle, at han har slidt for den.

-Sletten Bådeklub er den bedste klub ved Sundet for os unge sejlere. Vi har rigtig gode forhold. Det eneste, der mangler er faktisk et omklædningsrum, men nu siger de, at vi får det også. Så er der ikke meget at klage over, siger Julle og sejler ud for at pudse formen af med en fornemmelse for, at der venter nye pokaler i horisonten, og de vinder jo ikke sig selv!