Link til Checkliste for trænere i Sletten Bådeklub ved stævnedeltagelse her

Tjekliste optimistjolle før kapsejlads:

Formalia:

Tjek at der er klassebevis til jollen – ellers kan man bestille det hos Dansk Sejlunion, der ligger inde med registreret, såfremt jollen har været målt. Det koster kr. 250. Dansk Sejlunion kan handle hurtigt, hvis man er sent ude.
Flydetest: jollerne skal flydetestes (jollen fyldes helt med vand og skal kunne flyde). Målerbrevet påtegnes af klubbens ungdomsleder – skal gøres én gang årligt.
Medbring forsikringspapirer – incl. kvittering for betaling.
For A & B sejlere tjek, at medlemskab af OCD er registreret hos OCD – I har modtaget medlemsnummer og pass-word pr. mail, hvis I er registreret.
Udfyld grejnumrene til skrog, mast, bom, spryd, sværd, ror og sejlknap samt policenummer og målerbrevsnummer på OCD’s hjemmeside.
Medlemsbevis fra OCD udprintes.
Udfyldt grejliste udprintes – også fra OCD’s hjemmeside.
Når først det hele er indtastet på hjemmeside, så har man det til resten af sæsonen.
Grejnumre og sejlnummer skal være synlige på henholdsvist:
Ror, sværd, mast, bom, sprydstage samt jolle – minimum 10 mm højt sejlnummer!!

Link til UK-trimguide opti klik her

Sejl:

Tjek at ticklers er intakte og sidder hvor de skal.
Sejlnumre skal være intakte
Tjek at der ikke er revner i sejlet.
Bom og mast:

Tjek de små lidseliner. Bindes 5-7 mm fra bom og ca. 5 mm fra mast.
Tjek de fem store bindsler. Tjek især at de øverste på masten ikke er slidt.
Tjek at vindpilen fungerer – altså kan bevæge sig frit og gnidningsløst.
Alle liner skal være lange nok til at nå to gange rundt om henholdsvis mast og bom og stadig have nok line til, at ungerne evt. kan stå og binde knuden ude på vandet.
Tjek hanefod – skal ikke være slidt og må maximalt kunne udspændes til 10 cm fra bommen.
Tjek mastefod og mastekrave for slid og revner. Især har kraven der sidder på masten det med at være slidt. Èn mm slæk i bunden giver 1 cm slæk i toppen, som man mister en masse højde af.
Tjek at sprydlinen ikke er alt for slidt.
Udstyr i båd:

Der må ikke være knuder på fanglinen – min. 8 m lang.
God ide altid at have et par ekstra afskårede liseliner med på vandet – sat fast under stroppen på en af flydesækken
Tjek sværdelastik – denne kan være så godt som skåret over inde under gummiet, der hvor det holder på sværdet – uden at man ser det.
Tjek at der er to øser der ikke er revnet – med elastik til stropperne i sideluftsækkene.
Tjek at skødet ikke er slidt – husk otte-talsknude for enden.
En en-håndspadel – med elastik til stropperne i sideluftsækkene.
 Slib evt. sværd og ror for grater med fint vandslibepapir.
Vask jollens bund og fribord grundigt og voks med mindre det er en vandslebet, voksfri bund.

Senest redigeret juni, 2013 af Morten Ullmann